Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Vijesti

 

СВЕ ВИЈЕСТИ


СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

Зашто су дјевојчице више изложене ризику током пандемије COVID - 19

15.05.2020

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

Земље широм свијета затвориле су школе невиђеном брзином у покушају да успоре ширење пандемије COVID-19. Чини се да је сигурније остати код куће и учити онлине, него бити у школи!?

Реалност је, међутим, понекад сасвим другачија. Наиме, за милионе дјевојака и младих жена, посебно оних из најмање развијених земаља у свијету, престанак похађања наставе доноси друге ризике. Говорећи на недавном семинару УНЕСКО – а, Сузан Грант Левис, директорица ИИЕП-а, нагласила је да је потребно обратити већу пажњу на гендер димензију током затварања школа због пандемије COVID - 19.

 

Шта су то гендер димензије затварања школа?

 

Оптерећења у домаћинству

 У многим друштвима жене и девојке преузимају већину послова у домаћинству, а уједно брину о дјеци. С затварањем школа и радних мјеста, ситуација се додатно усложњава, што посебно утиче на жене и дјевојке које нису у могућности похађати онлине наставу, односно радити онлине. Захтјеви здравства  Жене и девојке чине већину здравствене радне снаге, због чега су више изложене Цорона вирусу. Подаци показују да су, на примјер, у Шпанији и Италији чак 72 одсто и 66 одсто заражених здравствених радника жене. Насиље у породици Затварање у кућу са собом носи повећан ризик од породичног насиља и сексуалног злостављања. До сада доступни подаци показују да су током пандемије стопе насиља у породици порасле у разним земљама (Аргентина, Француска, Сингапур...).  Сексуално и репродуктивно здравље Након кризе изазване еболом, у Републици Сијера Леоне, у западној Африци, примјећен је огроман пораст броја трудноћа у адолесценцији, што је директно повезано са затварањем школа. У неким заједницама трудноћа ће бити трајна препрека девојчицама да се наставе образовати, чак и након завршетка кризе изазване пандемијом COVID-19.  Шта можемо учинити како бисмо превазишли ове проблеме? 

Имајући у виду поменуте проблеме, као и спознају да се девојке и дјевојчице послије дужег одсуства, у појединим земљама, вјероватно неће вратити у школу, образовне власти морају предузети кораке како би се избјегао катастрофални преокрет њиховог скорашњег напретка у учењу. На поменутом недавно одржаном семинару УНЕСКО- а, гђа Грант Левис је упозорила да ће током пандемије COVID-19 родне неједнакости још више доћи до изражаја. Она је позвала заједнице широм свијета да брзо дјелују, предлажући низ мјера:

 

-Осигурати подједнаку заступљеност жена и мушкараца у одлукама везаним за тренутну кризу;

-израдити родно осјетљиве податке који се односе на кризу;

-организовати и користити мреже жена на нивоу заједница како би се сачинио одговор на кризу;

-потицати дјевојке и девојчице да наставе учити у току и послије кризе, као и да подрже своје  

вршњаке;

-потицати мушкарце и жене на подјелу одговорности када је у питању брига о домаћинству и дјеци;

осудити  насиље у породици и радити на стварању сигурног окружења за жене жртве злостављања.

 

Креатори образовних политика требали би бити свјесни посљедица по дјевојке и дјевојчице које има затварање код куће током пандемије COVID 19, те осигурати да планови за континуитет у учењу то узму у обзир. Требало би предузети циљане мјере како би се осигурало да се што више ученица поново врате у школе када се оне поново отворе.

 

 

Универзално питање

Све земље морају размотрити како ова криза може проширити родне неједнакости и све земље требају предузети одређене мјере по том питању. Потпуни утицај ове кризе неће се знати још неко вријеме, али кључно је осигурати да се дјевојчице и дјевојке образују и да имају свијетлу будућност.