Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Vijesti

 

СВЕ ВИЈЕСТИ


СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

ОПРЕМА – КЉУЧ ЗА КВАЛИТЕТНИЈУ ОНЛИНЕ НАСТАВУ У СРЕДЊИМ СТРУЧНИМ ШКОЛАМА У БОСНИ И ХЕРЦЕГОВИНИ

01.06.2020

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

У Европској унији настоји се интернационализовати сектор стручног образовања и обуке те многе партнерске земље траже да се активности стручног образовања и обуке у оквиру програма ERASMUS+ отвори за међународну сарадњу како би се ширило добро искуство стечено у оквиру ERASMUS+ и претходних програма. У програму привредних реформи за западни Балкан препозната је важност стручног образовања и обуке у подупирању индустрије и потицања привредног раста.

 

Идеја мобилности у подручју стручног образовања и обуке добила је нови полет објавом нове стратегије Европске комисије “Вјеродостојна перспектива проширења и појачана сарадња Европске уније са Западним Балканом” која је донесена 6. фебруара 2018. године. У наведеној стратегији предвиђа се знатно већи ангажман Европске уније у пружању подршке земљама западног Балкана на њиховом европском путу, а програм стручног образовања и обуке једна је од предвиђенеих мјера потпоре социјално-економском развоју.

 

Општи циљ је допринос побољшању и модернизацији систему стручног образовања и обуке, те боље повезивање стручног образовања и обуке и тржишта рада, јачање капацитета установа за стручно образовање и оспособљавање као и побољшање вјештина и компетенција наставника, полазника и директора тих установа.

 

Искуство  и значај стручног образовања и обуке у Босни и Херцеговини, из године у годину, све више је  заступљено да би се успјешно одговорило потребама тржишта рада, те као преквалификација за новонастала занимања која су тражена на тржишту гдје нема довољно оспособљеног кадра.

 

Међутим, редован начин образовања у БиХ који смо до сада познавали, у данашњем времену глобалне пандемије изазване корона вирусом COVID-19, и с тим у вези предузетих заштитних мјера против ширења корона вируса, преко ноћи је условио успоставу другачијег система образовања и обуке, на начин учења на даљину успоставом “online”  наставе.

 

Надлежна министарства образовања у БиХ, на нивоу Републике Српске, кантона у Федерацији БиХ и Брчко Дистрикта БиХ, успјешно су одговорила на насталу ситуацију и организовале одвијање наставе учења на даљину, а одређене проблеме који су се јављали рјешавали су у току саме организације и примјене система online наставе.

 

Досадашње искуство средњих стручних школа у БиХ са online наставом због недовољно обучених наставника и доста застарјелом ITопремом, представљало је највећи проблем.

 

Министарство цивилних послова Босне и Херцеговине, препознавши овај проблем као један од приоритета за одвијања online наставе, предузело је одређене активности на  рјешавању питања опремљености школа.

 

Посредством министарстава образовања Републике Српске, кантона и Брчко дистрикта прикупљени су подаци о потребној количини и врсти  IT опреме (рачунара, лаптопа, таблета, модема и осталог) за  технолошку модернизацију система online наставе који се примјењују у  средњим школама у БиХ.

 

Обједињени подаци преточени су у јединствен захтјев који је упућен међународној организацији Мисија ОСЦЕ у БиХ од које је затражена и обећана помоћ у виду донација како би се ријешио проблем опремања школа дигиталном опремом, оспособљења наставника у кориштењу алата за одржавање online наставе, као и обука руководилаца школа на побољшању система олине наставе на основу искустава других земаља чланица Европске уније.

 

На основу улагања надлежних министарстава образовања, уз сталну потпору образовном систему у БиХ  од стране међународних организација и других донатора неопходна опрема за online учење у свим школама у БиХ би требала бити осигурана.  Уз стално праћење потреба за унапријеђењем и осигурањем квалитетнијег система образовања у ванредним околностима, што укључује оспособљавања полазника, усавршавање online вјештина и компетенција наставника, те примјену добрих искустава земаља из ЕУ и региона, одговарајућа опрема за извођење online наставе остаје ипак први предуслов и приоритет.