Vijesti

 

SVE VIJESTI


SEKTORI

KATEGORIJE

OPREMA – KLJUČ ZA KVALITETNIJU ONLINE NASTAVU U SREDNJIM STRUČNIM ŠKOLAMA U BOSNI I HERCEGOVINI

01.06.2020

Pošalji dokument na e-mail

E-mail pošiljaoca (*):
E-mail primaoca (*):
Komentar:

U Europskoj uniji nastoji se internacionalizovati sektor stručnog obrazovanja i obuke te mnoge partnerske zemlje traže da se aktivnosti stručnog obrazovanja i obuke u okviru programa ERASMUS+ otvori za međunarodnu suradnju kako bi se širilo dobro iskustvo stečeno u okviru ERASMUS+ i prethodnih programa. U programu gospodarskih reformi za zapadni Balkan prepoznata je važnost stručnog obrazovanja i obuke u podupiranju industrije i poticanja privrednog rasta.

 

Ideja mobilnosti u području stručnog obrazovanja i obuke dobila je novi polet objavom nove strategije Evropske komisije “Vjerodostojna perspektiva proširenja i pojačana suradnja Europske unije sa Zapadnim Balkanom” koja je donesena 6. veljače 2018. godine. U navedenoj strategiji predviđa se znatno veći angažman Europske unije u pružanju potpore zemljama zapadnog Balkana na njihovom europskom putu, a program stručnog obrazovanja i obuke jedna je od predviđeneih mjera potpore socijalno-ekonomskom razvoju.

 

Opći cilj je doprinos poboljšanju i modernizaciji sustavu stručnog obrazovanja i obuke, te bolje povezivanje stručnog obrazovanja i obuke i tržišta rada, jačanje kapaciteta ustanova za stručno obrazovanje i osposobljavanje kao i poboljšanje vještina i kompetencija nastavnika, polaznika i ravnatelja tih ustanova.

 

Iskustvo  i značaj stručnog obrazovanja i obuke u Bosni i Hercegovini, iz godine u godinu, sve više je  zastupljeno da bi se uspješno odgovorilo potrebama tržišta rada, te kao prekvalifikacija za novonastala zanimanja koja su tražena na tržištu gdje nema dovoljno osposobljenog kadra.

 

Međutim, redovit način obrazovanja u BiH koji smo do sada poznavali, u današnjem vremenu globalne pandemije izazvane Corona virusom COVID -19, i s tim u vezi poduzetih zaštitnih mjera protiv širenja Corona virusa, preko noći je uvjetovao uspostavu drugačijeg sustava obrazovanja i obuke, na način učenja na daljinu uspostavom “online”  nastave.

 

Nadležna ministarstva obrazovanja u BiH, na razini Republike Srpske, županija u Federaciji BiH i Brčko distrikta BiH, uspješno su odgovorila na nastalu situaciju i organizirale odvijanje nastave učenja na daljinu, a određene probleme koji su se javljali rješavali su u tijeku same organizacije i primjene sustava online nastave.

 

Dosadašnje iskustvo srednjih stručnih škola u BiH sa online nastavom zbog nedovoljno obučenih nastavnika i dosta zastarjelom IT opremom, predstavljalo je najveći problem.

 

Ministarstvo civilnih poslova Bosne i Hercegovine, prepoznavši ovaj problem kao jedan od prioriteta za odvijanja online nastave, poduzelo je određene aktivnosti na  rješavanju pitanja opremljenosti škola.

 

Posredstvom ministarstava obrazovanja Republike Srpske, kantona i Brčko distrikta prikupljeni su podaci o potrebnoj količini i vrsti  IT opreme (računara, laptopa, tableta, modema i ostalog) za  tehnološku modernizaciju sustava online nastave koji se primjenjuju u  srednjim školama u BiH.

 

Objedinjeni podaci pretočeni su u jedinstven zahtjev koji je upućen međunarodnoj organizaciji Misija OSCE u BiH od koje je zatražena i obećana pomoć u vidu donacija kako bi se riješio problem opremanja škola digitalnom opremom, osposobljenja nastavnika u korištenju alata za održavanje online nastave, kao i obuka rukovodilaca škola na poboljšanju sustava oline nastave na temelju iskustava drugih zemalja članica Europske unije.

 

Na temelju ulaganja nadležnih ministarstava obrazovanja, uz stalnu potporu obrazovnom sustavu u BiH  od strane međunarodnih organizacija i drugih donatora neophodna oprema za online učenje u svim školama u BiH bi trebala biti osigurana.  Uz stalno praćenje potreba za unapređenjem i osiguranjem kvalitetnijeg sustava obrazovanja u izvanrednim okolnostima, što uključuje osposobljavanja polaznika, usavršavanje online vještina i kompetencija nastavnika, te primjenu dobrih iskustava zemalja iz EU i regiona, odgovarajuća oprema za izvođenje online nastave ostaje ipak prvi preduvjet i prioritet.