Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Vijesti

 

СВЕ ВИЈЕСТИ


СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

Одржана онлине стручна конференција TIMSS 2019 – Нова прилика за боље образовање у Босни и Херцеговини

17.12.2020

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

У организацији Агенције за предшколско, основно и средње образовање 15. 12. 2020. године одржана је онлине стручна конференција TIMSS 2019 – Нова прилика за боље образовање у Босни и Херцеговини, на којој су представљени резултати/постигнућа ученика четвртих разреда основне школе из математике и природних наука. Конференцији су у највећем броју, поред представника Министарства цивилних послова БиХ и надлежних образовних власти у БиХ, присуствовали наставници и директори основних школа у Босни и Херцеговини.

 

TIMSS 2019 је седмо међународно истраживање ученичких постигнућа у низу које организује ИЕА (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). TIMSS је први пут реализован 1995. године и од тада сваке четврте године пружа податке о постигнућима ученика четвртог и осмог разреда основне школе. Осмишљено је тако да мјери и објашњава разлике између различитих система образовања с циљем да се унаприједи настава, ученичка постигнућа и поучавање математике и природних наука широм свијета.

 

На Конференцији је истакнуто да је ово други пут да ученици из Босне и Херцеговине учествују у истраживању TIMSS (у загради убацити када смо први пут судјеловали) и укупно трећи пут да учествујемо у неком од међународних истраживања у образовању. Истраживање је у Босни и Херцеговини проведено на узорку од  5628 ученика четвртих разреда основних школа у 178 основних школа и 336 одјељења. Слично претходним истраживањима и овај пут резултати показују како су постигнућа ученика из Босне и Херцеговине испод просјека. Ученици четвртих разреда у БиХ су на тесту из математике остварили 452 бода, а на тесту из природних наука 459 бодова. Постигнуће остварено на оба теста позиционира БиХ испод просјека TIMSS скале који износи 500 бодова и разлика у односу на просјек јесте статистички значајна.

Имајући у виду наведене резултате, те чињеницу да ни након више од 20 година континуираног рада на промјенама у образовању, учинци досадашњих напора за унапређење квалитете су и даље  невидљиви,  судионици Конференције с правом су се запитали –шта и како даље?

У наставку су издвојени неки од кључних закључака и препорука онлине Конфереције а који би, у наредном периоду требали бити представљени И доносиоцима одлука:

-Ниска постигнућа ученика четвртог разреда. Постигнуће, које су ученици четвртог разреда из БиХ остварили на међународном истраживању TIMSS 2019, а у којем је БиХ по први пут учествовала на овом нивоу образовања, није задовољавајуће. Просјечни резултати из обје области су у нивоу ниске референтне вриједности. Међу земљама региона БиХ је међу посљедњима, нешто боља су просјечна постигнућа из природних наука него из математике. Просјечни резултати у БиХ су значајно нижи од просјечних резултат азијских и европских држава које остварају најбоље резултате.

- Допринос похађања предшколског одгоја и образовања. Свака година предшколског одгоја и образовања доприноси постигнућима на крају четвртог разреда. Препорука је повећати обухват предшколског одгоја и образовања на раним узрастима, с посебним фокусом на узраст од три године живота. Узимајући у обзир да је квалитативно гледано вртићки програм другачији од јасличког, можемо закључити да је дужина боравка у вртићу значајан фактор за постигнућа из математике и природних наука.

- Квалитет наставе и наставног особља. Премда године радног искуства наставника четвртог разреда основне школе нису значајан фактор ученичких постигнућа, примјетно је да ученици наставника с најмање стажа, 5 и мање година, имају најлошија постигнућа.  Наставници требају много више подршке него што је имају. Важно је да много оснаженији излазе са наставничких факултета, да програми ових факултета буду осавремењени, да прате промјене педагошког и методичког аспекта рада наставника итд.

- Допринос позитивног увјерења. Позитивно увјерење о математици и природним наукама доприноси постигнућима ученика четвртог разреда у БиХ. Потребно је ова увјерења и даље градити у сљедећим генерацијама ученика, тако да се не изгубе или умање у вишим нивоима образовања.

- Промјене у наставном плану и програму ка курикулуму заснованом на исходима учења. Неопходне су промјене у наставним плановима и програмима из математике и предмета природних наука, а ту промјену треба заснивати на Заједничкој језгри наставних планова и програма дефинисаној на исходима учења, коју је израдила Агенција за предшколско, основно и средње образовање, с посебним фокусом на математичко и природно подручје. Потребно је постепено увести примјере задатака који се користе у TIMSS истраживању, а паралелно је потребно обучавати наставнике како припремати такве задатке итд.