Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Vijesti

 

СВЕ ВИЈЕСТИ


СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

Информација о одржаном вебинару о рекламирању, промоцији и спонзорисању дувана

05.11.2020

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

Регионална канцеларија Свјетске здравствене организације (СЗО) за Европу организовала је суб-регионални вебинар на тему ефикасног провођења мјера свеобухватне забране рекламирања, промоције и спонзорисања дувана (Tobacco Advertising, Promotion and Sponsorship – TAPS).

Представници СЗО представили су учесницима вебинара нове изазове с којима се земље суочавају код имплементације члана 13. Оквирне конвенције и подстакли дискусију и начинима за превазилажење ових изазова. Своја искуства у вези с имплементацијом наведеног члана Оквирне конвенције са подијелили су представници Ирске, Исланда, Руске Федерације и Словеније.

Члан 13. Оквирне конвенције о контроли дувана СЗО дефинише обавезу сваке стране да, у складу са сопственим уставом и уставним начелима, предузима свеобухватну забрану сваког рекламирања, промоције и спонзорисања дувана. Зависно од правног амбијента и техничких могућности којима страна располаже, то укључује свеобухватну забрану прекограничног рекламирања, промоције и спонзорисања које се врши са њене територије.

Потписница која није у могућности да предузме свеобухватну забрану због свог устава или уставних принципа, примјењује ограничења на свеукупно рекламирање, промоцију и спонзорство дувана односно проводи минимум сљедећих мјера:

  • забрањује све облике рекламирања, промоције и спонзорства дувана којима се промовише неки дувански производ било којим средствима која су лажна, наводе на погрешне закључке или су обмањујућа или ће вјероватно оставити погрешан утисак о његовим карактеристикама, здравственим ефектима, ризицима или емисијама;
  • захтијева да здравствена и друга одговарајућа упозорења или поруке буду на свим дуванским огласним, те по потреби и на промотивним и спонзорским материјалима;
  • ограничава кориштење директних или индиректних мотивација којима се подстиче куповина дуванских производа међу грађанством;
  • захтијева, ако нема свеобухватну забрану, приказ релевантним владиним органима издатака које дуванска индустрија има на рекламирање, промоцију и спонзорство који још нису забрањени. Ти органи могу одлучити да те цифре, зависно од националног права, објаве у јавности, те доставе Конференцији потписница.
  • предузима свеобухватну забрану или ограничава рекламирање, промоцију и спонзорисање дувана на радију, телевизији, штампаним медијима и по потреби у другим медијима, попут Интернета, у року од пет година; те
  • забрањује или ограничава дуванско спонзорисање међународних манифестација, активности и/или њихових учесника.

Иако је  чланом 13. Оквирне конвенције дефинисана обавеза сваке земље чланица да, у року од пет година након ступања на снагу ове конвенције за ту потписницу, предузме одговарајуће законодавне, извршне, управне и/или друге мјере у вези свеобухватне забране, 43 земље чланице из Регије Европа СЗО још увијек нису имплементирале наведене мјере ни након истека наведеног рока.

Забрана рекламирања, промоција и спонзорисање дувана у Босни и Херцеговини регулисана је   Законом о ограниченој употребу дуванских прерађевина у Федерацији БиХ и Законом о забрани рекламирања дуванских производа у Републици Српској. Наведени закони предвиђају ограничену забрану рекламирања, промоције и спонзорисања дувана и дуванских производа.

Дуванска индустрија годишње троши милијарде долара на рекламирање и промоцију у циљу повећања прихватљивости и атрактивности дуванских производа. Докази указују да је једна трећина експериментисања младих са дуваном резултат изложености рекламирању, промоцији и спонзорисању дувана. Свеобухватна забрана рекламирања, промоције и спонзорисања дувана један је од најефикаснијих начина за смањење употребе дувана. У прилог томе говори податак да је у земљама које су увеле јаке мјере забране рекламирања, промоције и спонзорисања дувана потрошња дувана смањена у просјеку за 7%. осим тога, мјере забране рекламирања, промоције и спонзорисања дувана трошковно су најприхватљивији начин смањења потражње.

У посљедње вријеме у свијету су забиљежени бројни покушаји дуванске индустрије да искористи кризу у вези с пандемијом COVID-19 и путем донација у новцу, опреми и сл. покуша да изгради нови позитиван имиџ међу општом популацијом, надзорним органима и медијима. Такође, посебну забринутост представља провођење постојећих мјера забране рекламирања, промоције и спонзорисања, а нарочито оних које регулишу забрану рекламирања путем социјалних медија и забавних програма.