СВЕ ВИЈЕСТИ
СЕКТОРИ
КАТЕГОРИЈЕ
05.11.2020
Регионална канцеларија Свјетске здравствене организације (СЗО) за Европу организовала је суб-регионални вебинар на тему ефикасног провођења мјера свеобухватне забране рекламирања, промоције и спонзорисања дувана (Tobacco Advertising, Promotion and Sponsorship – TAPS).
Представници СЗО представили су учесницима вебинара нове изазове с којима се земље суочавају код имплементације члана 13. Оквирне конвенције и подстакли дискусију и начинима за превазилажење ових изазова. Своја искуства у вези с имплементацијом наведеног члана Оквирне конвенције са подијелили су представници Ирске, Исланда, Руске Федерације и Словеније.
Члан 13. Оквирне конвенције о контроли дувана СЗО дефинише обавезу сваке стране да, у складу са сопственим уставом и уставним начелима, предузима свеобухватну забрану сваког рекламирања, промоције и спонзорисања дувана. Зависно од правног амбијента и техничких могућности којима страна располаже, то укључује свеобухватну забрану прекограничног рекламирања, промоције и спонзорисања које се врши са њене територије.
Потписница која није у могућности да предузме свеобухватну забрану због свог устава или уставних принципа, примјењује ограничења на свеукупно рекламирање, промоцију и спонзорство дувана односно проводи минимум сљедећих мјера:
Иако је чланом 13. Оквирне конвенције дефинисана обавеза сваке земље чланица да, у року од пет година након ступања на снагу ове конвенције за ту потписницу, предузме одговарајуће законодавне, извршне, управне и/или друге мјере у вези свеобухватне забране, 43 земље чланице из Регије Европа СЗО још увијек нису имплементирале наведене мјере ни након истека наведеног рока.
Забрана рекламирања, промоција и спонзорисање дувана у Босни и Херцеговини регулисана је Законом о ограниченој употребу дуванских прерађевина у Федерацији БиХ и Законом о забрани рекламирања дуванских производа у Републици Српској. Наведени закони предвиђају ограничену забрану рекламирања, промоције и спонзорисања дувана и дуванских производа.
Дуванска индустрија годишње троши милијарде долара на рекламирање и промоцију у циљу повећања прихватљивости и атрактивности дуванских производа. Докази указују да је једна трећина експериментисања младих са дуваном резултат изложености рекламирању, промоцији и спонзорисању дувана. Свеобухватна забрана рекламирања, промоције и спонзорисања дувана један је од најефикаснијих начина за смањење употребе дувана. У прилог томе говори податак да је у земљама које су увеле јаке мјере забране рекламирања, промоције и спонзорисања дувана потрошња дувана смањена у просјеку за 7%. осим тога, мјере забране рекламирања, промоције и спонзорисања дувана трошковно су најприхватљивији начин смањења потражње.
У посљедње вријеме у свијету су забиљежени бројни покушаји дуванске индустрије да искористи кризу у вези с пандемијом COVID-19 и путем донација у новцу, опреми и сл. покуша да изгради нови позитиван имиџ међу општом популацијом, надзорним органима и медијима. Такође, посебну забринутост представља провођење постојећих мјера забране рекламирања, промоције и спонзорисања, а нарочито оних које регулишу забрану рекламирања путем социјалних медија и забавних програма.