Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Vijesti

 

СВЕ ВИЈЕСТИ


СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

ПОДРШКА РАЗВОЈУ КАРИЈЕРЕ У БОСНИ И ХЕРЦЕГОВИНИ Европска тренинг фондација (ЕТФ)

24.06.2022

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

У контексту промјена на тржишту рада, тражених вјештина и опоравка од пандемије KОВИД-19, Европска фондација за обуке (ЕТФ) се ангажовала на ревизији каријерног образовања и каријерног вођења у сектору образовања, запошљавања и сектору младих у Босни и Херцеговини. Процес ревизије су водили локални стручњаци под координацијом ЕТФ-а и укључивао је (а) анализу доступних докумената и индивидуалне консултативне интервјуе, (б) консултативни састанак који је укључивао све релевантне заинтересоване стране у земљи, како би се дискутовала отворена питања произашла у току истраживања, са циљем триангулације налаза кроз различите ставове ресорних министарстава просвјете, рада и младих, али и представника социјалних партнера, омладинских организација, практичара, организација послодаваца, представника сектора, истраживача. Овај састанак је организован 22. децембра 2021. (ц) израда Извјештаја, његов превод и дистрибуција, (д) ​​дискусија о налазима са властима на различитим нивоима ради идентификације приоритетних области за даљи развој система, (е) валидациони састанак на којем су презентовани и потврђени налази прегледа, те напредак у идентификованим приоритетним областима који је организован 30. марта 2022. и (ф) посљедња ревизија извјештаја који се објављује и на енглеском и на БХС језицима/писмима.

 

Закључак ове анализе је да је каријерно вођење концепт који је општеприхваћен и познат у институцијама запошљавања и образовања. Постоје законска рјешења која то препознају, па је уврштен у планове рада надлежних институција. Међутим, постоји потреба да се побољшају стандарди и квалитет у пружању услуга, приступ услугама каријерног вођења и савјетовања и праћење резултата. Наиме, не постоји општеприхваћена дефиниција шта представљају услуге каријерног вођења, како се спроводе и који су очекивани резултати. Такође не постоји веза услуга каријерног вођења у различитим фазама у животу појединца. Каријерна оријентација се суштински своди на каријерно информисање ученика завршних разреда основних и средњих школа, односно подршку у избору за наставак школовања, али и индивидуално и групно савјетовање у оквиру услуга јавних служби за запошљавање. Стога би било важно, фокус помјерити са каријерне оријентације на образовање за каријеру и каријерно вођење са циљем развоја вјештина управљања каријером у цјеложивотној перспективи.

 

Као што је објашњено у уводу, држава је организована на децентрализован начин. Свака од дванаест административних јединица са оперативним надлежностима за образовање и запошљавање има своје министарство образовања/рада, образовања/закона о раду, образовања/буџета за запошљавање, утврђује образовну и уџбеничку политику и има сва друга права и обавезе. Тим ЕТФ-а је приоритете дефинисао у највећој мјери на основу постојећег стратешког оквира у области запошљавања и образовања, односно на основу анализе и синтезе већ постојећих приоритета и мјера у вези са каријерном оријентацијом или вођењем. Анализа је обухватила укупно 15 стратешких докумената који се у потпуности или делимично баве питањима каријерног вођења. Имајући у виду специфичан контекст БиХ, било би корисно увести модел отворене координације ЕУ (ОМК) у области образовања, тржишта рада и цјеложивотног учења, како би се осигурала координација и сарадња у области политике каријерног вођења. ОМКби се заснивао на сарадњи између различитих административних нивоа чије су политике усмјерене ка заједничким циљевима, не улазећи у њихове уставне надлежности.

 

На основу описане методологије, дефинисани су сљедећи приоритети у области каријерног вођења и савјетовања:

 

Правни оквир

  • Унапређење сарадње релевантних актера по питањима цјеложивотног каријерног вођења и савјетовања
  • Израда смјерница (модела) и успостављање система стандардизованог каријерног вођења и саветовања

Редовно образовање

  • Развој система за континуирано стручно усавршавање наставника, професора и стручних сарадника у области каријерног вођења, али и за њихово напредовање у каријери
  • Успоставити базу знања о добрим праксама и развити алате за каријерно савјетовање
  • Оснивање центара за развој каријере на универзитетима и другим надлежним институцијама

Запошљавање

  • Јачање услуга каријерног вођења и савјетовања у јавним службама за запошљавање
  • Побољшање капацитета пружалаца услуга каријерног вођења и савјетовања у евалуацији пружених услуга
  • Дати институционални мандат и неопходне ресурсе јавним службама за запошљавање за рјешавање НЕЕТ популације (младих особа изван образовања, обуке или запослења)

Цјеложивотно учење

  • Промовисање каријерног вођења у контексту цјеложивотног учења

 

НЕЕТ

Имајући у виду да НЕЕТ нису препознати као посебна група у БиХ и да се њихове потребе не одражавају у актуелној политици или стратешким документима, овај дио препорука излази изван стратешког оквира:

  • Препознати НЕЕТ као циљну групу јавних политика
  • Развити локална партнерства за запошљавање и образовање за приступ НЕЕТ групацији
  • Развити дигиталне услуге за приступ НЕЕТ популацији.

 

Преглед представља полазну тачку за сарадњу са Босном и Херцеговином по питању каријерног вођења и савјетовања. Резултати анализе представљају основу за развој плана имплементације Гаранције за младе иIPA III.

 

Извор: Европска тренинг фондација (ЕТФ)