Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Vijesti

 

СВЕ ВИЈЕСТИ


СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

Како водити рачуна о менталном здрављу дјеце након повратка у школу за вријеме и након пандемије COVID - 19

30.06.2020

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

Присуство корона вируса узроковало је велике тешкоће у свакодневном животу, а дјеца посебно осјећају те промјене. Док повратак у школу неће бити само добродошао већ и узбудљив за многе ученике, други ће се осјећати анксиозно или уплашено. У наставку је неколико савјета који ће помоћи дјеци да се адекватно суоче с непријатним емоцијама приликом повратка у школу.

 

Ако се дијете плаши повратка у школу, како му можемо помоћи и дати подршку ?

 

Почетак нове школске године може бити стресан у најбољим временима, а посебно током глобалне пандемије. С дјецом треба разговарати о томе што их брине и дати им до знања да је природно да осјећају нервозу или су анксиозни. С дјецом треба бити искрен, објаснити им шта могу очекивати у школи, нпр. да је потребно носити заштитну маску, бити физички удаљен од пријатеља и учитеља док су у школи, а може их се и потакнути да пронађу друге начине да остану повезани.

 

Дјеци је потребно објаснити да постоје сигурносне мјере које је потребно проводити, како би ученици и наставници били здрави и подсјетити их да могу помоћи у спречавању ширења микроба прањем руку сапуном и кашљем или кихањем у лакат. Лијепо је знати да могу видјети пријатеље и учитеље (ако се физички враћају у учионицу) и наставити учити нове ствари.

 

Ако дијете није дио исте групе као и његови блиски пријатељи који се враћају у школу и због тога се осјећа изоловано, како се може повезати с пријатељима?

Ако се дјеца почну постепено враћати у школу, може се јавити забринутост због раздвајања од пријатеља, те их је потребно увјерити да ће се школе поново отворити за све кад то буде сигурно. Када се службено најави поновно отварање школа, можемо пружити подршку дјеци тако што ћемо с њима дијелити информације о томе када ће се и како то догодити. 

Ако се дјеца унапријед обавијесте да ће се школе можда требати поново затворити, то им може увелико помоћи да се припреме и за тај могући сценариј. Важно је подсјећати их да се учење може одвијати било где - у школи и код куће - и да они, такођер, могу у међувремену бити у контакту са  пријатељима путем интернета.

 

Сигурна и надзирана употреба игара на интернету, друштвених медија и програма за видео чат може дјеци пружити велике могућности за повезивање, учење и игру ​​са пријатељима, родитељима и родбином док су код куће.

Треба ли на нешто посебно обратити пажњу приликом повратка у школу?

Осим провјере физичког здравља дјетета и учења када се врати у школу, требало би обратити пажњу и на знакове стреса и тјескобе. COVID-19 може утицати на ментално здравље дјеце и важно је показати им да је понекада нормално и у реду осјећати напетост. Када смо у недоумици, емпатија и подршка могу помоћи.

 

Такође постоји забринутост да се након повратка у школу међу дјецом може појавити и  стигматизација и малтретирање, због неких дезинформација око COVID-19. Дјеци се може објаснити да вирус нема никакве везе с тим како неко изгледа, одакле је или који језик говори и да га сви могу добити. Уколико се деси да се одређена дјеца у школи зову погрдним именима, потребно је да се обрате особи од повјерења. Сви заслужују да буду сигурни у школи и на интернету. Потребно је упознати се са правилима заштите приликом злостављања у школи, као и одговарајућим механизмима за евентуалну помоћ и подршку.

 

Злостављање је увијек погрешно и требали бисмо уложити сваки дио себе да ширимо љубазност и подржавамо једни друге.

 

Дјецу требамо свакодневно питати о времену које проводе у школи и активностима на интернету, као и о њиховим осјећајима. Нека дјеца можда не изражавају своје емоције вербално, тако да би требало обратити пажњу на било какво анксиозно или агресивно понашање које може значити да нешто није у реду.