Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Vijesti

 

СВЕ ВИЈЕСТИ


СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

Свјетски дан без дуванског дима – 31. мај 2020. године „Заштита младих од манипулације дуванске индустрије и спречавање конзумирања дувана и осталих никотинских производа“

01.06.2020

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

Свјетски дан без дуванског дима, 31. мај, установила је Свјетска здравствена организација (СЗО), резолуцијом Свјетске здравствене скупштине из 1988. године, с циљем да скрене глобалну пажњу на епидемију дувана и смртност и болести које она проузрокује, а могу се спријечити.

 

Ове године, у фокусу кампање поводом Свјетског дана без дуванског дима је заштита младих од манипулације дуванске индустрије и спречавање конзумирања дувана и осталих никотинских производа.

 

Дуванска индустрија деценијама користи стратешке, агресивне и прикладно финансиране тактике како би привукла младе да конзумирају дуван и никотинске производе. Свеобухватна истраживања и прорачунати приступи осмишљени су да привуку нову генерацију корисника дувана, од дизајна производа до маркетиншких кампања чији је циљ надомјестити милионе људи који сваке године умиру од болести повезаних са дуваном, новим потрошачима - младима.

 

Тактике које дуванска и сродне индустрије примјењују да манипулишу младима укључују  разноврсне елементе. Од кориштења различитих укуса за обогаћивање дувана и никотинских производа што подстиче младе људе да почну да конзумирају њихове производе, до промовисања производа, модерног и атрактивног дизајна, који су “мање штетна” или „чистија“ алтернатива конвенционалним цигаретама, иако не постоје објективне научне спознаје које би поткријепиле ове тврдње. Посебан утицај има маркетинг продаје на продајним местима која посећују дјеца односно позиционирање дуванских производа у близини слаткиша, грицкалица или сокова, као и продаја цигарета прикладног паковања у близини школа, што их чини јефтиним и лако доступним дјеци школског узраста. Постављањем аутомата за продају цигарета у близини мјеста која посјећују млади, покривених атрактивним рекламама и заслонима, нарушавају се прописи о продаји малољетницима. Такође, значајан утицај дуванска индустрија врши путем спонзорисања славних/јавних личности и такмичења брендова за промоцију дувана и никотинских производа, као и кориштењем индиректног маркетинга дуванских производа у филмовима, телевизијским емисијама и онлине емисијама.

 

Свјетски дан без дуванског дима 2020. године омогућиће контра-маркетиншку кампању и оснажити младе да се укључе у борбу против највећих свјетских компанија дуванске индустрије.

 

Глобална кампања допринијеће:  

  • раскринкавању митова и разоткривању начина манипулације које користе дуванска и сродне индустрије, посебно маркетиншке тактике усмјерене на младе, укључујући и увођење нових производа, окуса и других атрактивних својстава;
  • упознавању младих о намјерама и тактикама дуванске и сродних индустрија да учине овисним садашње и будуће генерације о дувану и никотинским производима;
  • оснаживању јавних личности које имају утицај - у поп култури, на друштвеним мрежама, у дому или у учионици - да заштите и одбране младе и убрзају промјене ангажујући их у борби против највећих свјетских компанија дуванске индустрије.

 

Ова кампања ће ојачати рад СЗО на пружању подршке имплементацији ефективних мјера политике на нивоу држава у циљу смањање потражње за дуваном и заштите од тактике индустрије дувана да угрози напоре који се предузимају на глобалном и националном нивоу ради имплементације политика контроле дувана заснованих на доказима.

 

Свијет не може себи дозволити још једну генерацију преварену лажима дуванске индустрије, која се претвара да промовише слободу личног избора, а истовремено осигурава бескрајну зараду - без обзира на милионе људи који сваке године плаћају својим животом.

 

Дувански производи убију више од осам милиона људи сваке године.

*

Дуванске компаније потрошиле су више од девет билиона америчких долара на маркетинг и рекламирање.

*

Дуван је одговоран за 25% свих смрти од карцинома глобално. Конзумирање дуванских и никотинских производа повећава ризик од карцинома, кардиоваскуларних и пулмонарних болести.

*

Годишње  у свијету умре више од милион људи због изложености секундарном диму.