Vijesti

 

SVE VIJESTI


SEKTORI

KATEGORIJE

Svjetski dan bez duhanskog dima – 31. svibanj 2020. godine „Zaštita mladih od manipulacije duhanske industrije i sprečavanje konzumiranja duhana i ostalih nikotinskih proizvoda“

01.06.2020

Pošalji dokument na e-mail

E-mail pošiljaoca (*):
E-mail primaoca (*):
Komentar:

Svjetski dan bez duhanskog dima, 31. svibanj, ustanovila je Svjetska zdravstvena organizacija (SZO), rezolucijom Svjetske zdravstvene skupštine iz 1988. godine, s ciljem da skrene globalnu pozornost na epidemiju duhana i smrtnost i bolesti koje ona prouzrokuje, a mogu se spriječiti.

 

Ove godine, u fokusu kampanje povodom Svjetskog dana bez duhanskog dima je zaštita mladih od manipulacije duhanske industrije i sprečavanje konzumiranja duhana i ostalih nikotinskih proizvoda.

 

Duhanska industrija decenijama koristi strateške, agresivne i prikladno financirane taktike kako bi privukla mlade da konzumiraju duhan i nikotinske proizvode. Sveobuhvatna istraživanja i proračunati pristupi osmišljeni su da privuku novu generaciju korisnika duhana, od dizajna proizvoda do marketinških kampanja čiji je cilj nadomjestiti milijune ljudi koji svake godine umiru od bolesti povezanih sa duhanom, novim potrošačima - mladima.

 

Taktike koje duhanska i srodne industrije primjenjuju manipulirajući mladima uključuju  raznovrsne elemente. Od korištenja različitih ukusa za obogaćivanje duhana i nikotinskih proizvoda što potiče mlade ljude da počnu da konzumiraju njihove proizvode, do promoviranja proizvoda, modernog i atraktivnog dizajna, koji su “manje štetna” ili „čistija“ alternativa konvencionalnim cigaretama, iako ne postoje objektivne znanstvene spoznaje koje bi potkrijepile ove tvrdnje. Poseban utjecaj ima marketing prodaje na prodajnim mestima koja posjećuju djeca odnosno pozicioniranje duhanskih proizvoda u blizini slatkiša, grickalica ili sokova, kao i prodaja cigareta prikladnog pakovanja u blizini škola, što ih čini jeftinim i lako dostupnim djeci školskog uzrasta. Postavljanjem automata za prodaju cigareta u blizini mjesta koja posjećuju mladi, pokrivenih atraktivnim reklamama i zaslonima, narušavaju se propisi o prodaji malodobnicima. Takođe, značajan uticaj duhanska industrija vrši putem sponzoriranja slavnih/javnih osoba i natjecanje brendova za promociju duhana i nikotinskih proizvoda, kao i korištenjem neizravnog marketinga duhanskih proizvoda u filmovima, televizijskim emisijama i online emisijama.

 

Svjetski dan bez duhanskog dima 2020. godine omogućit će kontra-marketinšku kampanju i osnažiti mlade da se uključe u borbu protiv najvećih svjetskih kompanija duhanske industrije.

 

Globalna kampanja doprinijet će:  

  • raskrinkavanju mitova i razotkrivanju načina manipulacije koje koriste duhanska i srodne industrije, posebno marketinške taktike usmjerene na mlade, uključujući i uvođenje novih proizvoda, okusa i drugih atraktivnih svojstava;
  • upoznavanju mladih o namjerama i taktikama duhanske i srodnih industrija da učine ovisnim sadašnje i buduće generacije o duhanu i nikotinskim proizvodima;
  • osnaživanju javnih ličnosti koje imaju utjecaj - u pop kulturi, na društvenim mrežama, u domu ili u učionici - da zaštite i odbrane mlade i ubrzaju promjene angažirajući ih u borbi protiv najvećih svjetskih kompanija duhanske industrije.

 

Ova kampanja će ojačati rad SZO na pružanju potpore implementaciji efektivnih mjera politike na razini država s ciljem smanjanje potražnje za duhanom i zaštite od taktike industrije duhana da ugrozi napore koji se poduzimaju na globalnoj i nacionalnoj razini radi implementacije politika kontrole duhana utemeljene na dokazima.

 

Svijet ne može sebi dozvoliti još jednu generaciju prevarenu lažima duhanske industrije, koja se pretvara da promovira slobodu osobnoga izbora, a istovremeno osigurava beskrajnu zaradu - bez obzira na milijune ljudi koji svake godine plaćaju svojim životom.

 

Duhanski proizvodi ubiju više od osam milijuna ljudi svake godine.

*

Duhanske kompanije potrošile su više od devet biliona američkih dolara na marketing i reklamiranje.

*

Duhan je odgovoran za 25% svih smrti od karcinoma globalno. Konzumiranje duhanskih i nikotinskih proizvoda povećava rizik od karcinoma, kardiovaskularnih i pulmonarnih bolesti.

*

Godišnje  u svijetu umre više od milijun ljudi zbog izloženosti sekundarnom dimu.