Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

Vijesti

 

СВЕ ВИЈЕСТИ


СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

Спремност за нове варијанте SARS-ЦОВ-2 које изазивају забринутост и повећан пренос у земљама 1. фебруар 2021. године

10.03.2021

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

 

Позадина

SARS-CoV-2, вирус који узрокује COVID-19, глобално је имао велики утицај на људско здравље заразивши милионе људи; изазивајући тешке болести и с тим повезане дугорочне посљедице по здравље; што резултира смрћу и повишеном стопом смртности, посебно међу старијом и рањивом популацијом.

Док вируси циркулишу, они природно мутирају. Ове мутације и варијације често не узрокују промјене у преношењу или представљању болести или презентацији. Међутим, природни развој вируса такође може довести до промјена у кључним карактеристикама вируса и болести коју он узрокује. Кључ за спречавање даљих генетских промјена у SARS-CoV-2 је смањење циркулације вируса између људи – ово би требало и даље бити највећи приоритет, посебно у Европи гдје је пренос и даље раширен.

Сталним преносом, нове варијанте ће се наставити појављивати и ширити. СЗО рутински процјењује да ли варијанте SARS-CoV-2 доводе до било каквих промјена значајних за утицај COVID-19 на јавно здравље.

СЗО је пријављено неколико варијанти које изазивају забринутост за јавно здравље („варијанте које изазивају забринутост“ или VOCс), најновије из Уједињеног Краљевства Велике Британије и Сјеверне Ирске (SARS-CoV-2 VOC 202012/01 или B.1.1.7); Јужне Африке (501Y.В2 или B.1.351); и Бразила (P1).

ПроцјенаСЗО

  • Почетна процјена СЗО сугерише да и VOC 202012/01 и VOC 501Y.В2 показују повећану преносивост. Ако то доводи до веће инциденције случаја, довест ће до повећања броја хоспитализација и смртних случајева због COVID-19.

• Старосна расподјела случајева за VOC 202012/01 је иста као и за друге циркулирајуће сојеве у Уједињеном Краљевству. Тренутно нема доказа који указују на то да је ова нова VOC инфективнија код дјеце или младих.

• За сада нема доказа који сигнализирају било какву промјену у начину преноса било које VOCs.

• Иако се клиничка презентација VOC-а чини сличном, постоје неки докази из Уједињеног Краљевства да VOC 202012/01 може бити повезана са статистички значајним и клинички важним повећаним ризиком од смрти у поређењу са вирусима који нису VOC. За потврђивање ових налаза потребна су даља истраживања.

•VOC 202012/01 се већ проширила на многе европске земље; циркулише у неколико земаља и наставиће да се шири. Вјероватно је да ће се ова VOC или друге које имају еволутивне предности временом ширити и замјењивати друге циркулирајуће варијанте. За контролу преноса ових VOC-а може бити потребно интензивније спровођење тренутних јавноздравствених мјера.

 

• До данас су сва привремена упутства СЗО за COVID-19 и даље важећа и релевантна за све варијанте SARS-CoV-2. Смјернице СЗО ће се и даље ажурирати на основу систематске процјене нових доказа, према потреби.

Извјештавање држава чланица СЗО о VOC-има

Од свих држава чланица се тражи да доставе податке добијене у оквиру недељног надзора над COVID-19, укључујући и VOCс, на платформу за извјештавање TeSSy. Државе чланице могу извјештавати о случају или достављати агрегиране податке. Додатне информације о захтјевима за извјештавање се могу добити слањем захтјева на euinfluenza@who.int.

.

Савјети и мјере приправности СЗО

Савјети СЗО земљама су подијељени на Информативној интернетској страници о догађајима за државне IHR контакт тачке (IHR EIS) и јавно су доступни путем објављивања СЗО на Disease Outbreak News. Без обзира на циркулирајућу варијанту, земље широм европског региона СЗО морају хитно да смање пренос COVID-19. Земље треба да наставе да примјењују кључне акције припремљености, спремности и одговора (critical preparedness, readiness and response actions) да би одговориле на COVID-19.

У контексту нових VOCs са повећаном преносивошћу, ако се не уведу додатне мјере контроле, државе чланице ће се морати припремити за смањење у извршавању тренутно примијењених мјера контроле.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Стуб Плана стратешке приправности и одговора на COVID-19

 

Додатне акције за ублажавање појачаног преноса SARS-CoV-2 и појаве VOCs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Координација, планирање и мониторинг на нивоу државе

До данас идентификовани VOCс не мијењају мјере потребне за контролу COVID-19, али повећавају потребу за ефикаснијим јавноздравственим и социјалним мјерама. Јавноздравствене и социјалне мјере – ПХСМ (Public health and social measures) треба хитно појачати и прилагодити како би се смањио пренос SARS-CoV-2.

 

Национални механизми координације за COVID-19 би требало да дефинишу стратегије за ублажавање повећаног утицаја на јавно здравље изазваног циркулацијом нових VOCs, укључујући:

• кључне акције и одговорности за смањење преноса како би се спријечила појава VOCs са њиховом могућом повећаном преносивошћу или другим карактеристикама;

• кључне акције за смањење утицаја нових VOCs уколико се појаве и прошире; и

• информисање о стратегији и пружање кратких упута за владине секторе и партнере.

Комуникација о ризицима и ангажман у заједници

Како се варијанте појављују и шире по европском региону СЗО, јавност и здравствени радници морају бити ангажовани у заштити сопственог здравља настављањем и повећањем индивидуалних мјера. Државе чланице се подстичу да развију комуникацијски план узимајући у обзир сљедеће. СЗО за Европу ће их подржати кро развој порука и производа.

Сврха: Укључивање кључне циљане публике како би се њихова перцепција ризика ускладила с ажурираним процјенама ризика у циљу побољшања заштите здравља и ојачала потреба за индивидуалним мјерама.

Циљ: Проактивно комуницирати путем различитих алата и канала на темељу циљане публике. То укључује: размјену циљаних порука путем друштвених медија, медија и интернетских платформи, као и укључивање публике.

Публика

  • Јавност

         оСве групе, посебно групе са нижом перцепцијом ризика    и / или већом социјалном или бихејвиоралном вјероватноћом доприношења преношењу.

       о Групе с већом рањивошћу и ризиком: старији људи, људи с  притајеним болестима, људи суочени са социоекономском маргинализацијом.

  • Здравствени и социјални радници

         о Љекари опште праксе и/или радници примарне здравствене  заштите

о Здравствени радници и социјални радници који пружају његу људима са COVID-19.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Надзор, брзи одговор, истрага случаја и тражење контаката

  • Седмично прикупљање података о надзору требало би да укључује прикупљање информација о варијантама вируса.

• Без обзира на варијанту, треба осигурати брзу идентификацију и изолацију случајева, праћену експедитивним проналажењем и стављањем блиских контаката у карантин, поготово када се укину мјере јавноздравствене сигурности.

  • Тражење контаката остаје кључна мјера јавног здравља за контролу ширења SARS-CoV-2 и требало би да му се да приоритет и када је пренос у заједници широко распрострањен. Ако број случајева и контаката премаши капацитете за тражење контаката, приоритет треба дати тражењу контаката у домаћинству; контактима у установама за дугорочну његу и другим затвореним објектима; контактима који су здравствени радници; и рањивим контактима. Такође се може посветити посебна пажња могућим догађајима прекомјерног ширења инфекције, тј. ретроспективном трагању за контактима.

• Најважније за контролу ширења болести је строго придржавање националних захтјева за изолацију и карантин.

Мјеста уласка, међународна путовања и превоз

Укључити VOCs у процјене ризика за домаћа и међународна ограничења путовања.

• Потреба за мјерама, укључујући забране уласка, испитивање и захтјеве за карантин и тражење контаката, требало би да се спроводи редовно, користећи најновија размишљања СЗО о међународним путовањима (considering for international travel). Процјене ризика треба да размотре ризик од увоза нових VOCs преко путника који долазе у државу.

• Поштовање свих јавноздравствених и социјалних мјера, укључујући и током путовања, пресудно је за контролу ширења болести.

• На мјестима уласка, даље јачати комуникацију о ризицима са јавношћу и особљем пружањем информација о локалном преносу и потребним индивидуалним мјерама.

Националне лабораторије

 

•Треба дефинисати стратегију за идентификовање варијанти међу позитивним случајевима користећи репрезентативно узорковање. • У зависности од циркулирајуће варијанте, ово се може заснивати или на повећању броја секвенцирано (sequenced) позитивних узорака (секвенцирање сљедеће генерације или Сангер секвенцирање циљано на С ген), или на развоју посебних ПЦР тестова (или опсежнијој примјени постојећих ПЦР тестова за које је могуће да се идентификују варијанте), или њиховој комбинацији.

Управљање случајевима и капацитети за брзи размјештај у болницама

• Потребно је процијенити и ојачати постојеће могућности управљања случајевима и планирање капацитета за брзи размјештај (за кревете, залихе, људске ресурсе и обуке) узимајући у обзир потенцијални пораст броја случајева хоспитализованих због повећаних образаца преноса (са нагласком на побољшање болничке инфраструктуре са могућностима терапије кисеоником/одржавања живота)

• Прикупљање података о клиничком току болести треба појачати, такође путем Глобалне платформе клиничких података СЗО (WHO Global COVID-19 Clinical Data Platfo), како би се боље окарактерисале клиничке слике.

• У случају потребе, критеријуме за пријем у болницу треба преиспитати због повећаног преноса.

Превенција и контрола инфекције (IPC)

Постојеће стратегије IPC-а потребне за спречавање или ограничење преноса COVID-19 у здравственим установама (укључујући установе за дугорочну његу и примарне здравствене заштите) морају се даље ојачати. То су: 1. Скрининг и тријажа за рано препознавање, 2. Примјена стандардних мјера предострожности за све пацијенте, 3. Примјена додатних мјера предострожности заснованих на преносу, 4. Спровођење административних контрола и 5. Спровођење еколошких и структурних инжењерских контрола.

• Придржавање пракси IPC –а (хигијена руку, физичка дистанца, ношење маски, избјегавање пренатрпаних простора, обезбјеђивање одговарајуће вентилације, итд.) мора се ојачати како би се ограничио пренос у нездравственим установама (такође кроз ефикасну комуникацију о ризику и праксу ангажовања у заједници)

Оперативна подршка и логистика

Нису потребне додатне акције. Међутим, разматрање повећаног преноса треба укључити у управљање ланцем снабдјевања.

Одржавање основних здравствених услуга и система (ЕХС)

Да ли због VOCs или других покретача преноса, повећани пренос ће даље утицати на пружање основних здравствених услуга како се оптерећење здравственог система повећава. Координатори ЕХС у министарствима здравља треба да обрате додатну пажњу на посебне изазове који се очекују, процјењујући ризике за ЕХС које представљају VOCs и преиспитујући свеукупне стратегије континуитета ЕХС-а које треба да укључују сљедеће компоненте:

  • осигурати успоставу једног или више система за праћење пружања услуга;

• израдити листу основних здравствених услуга које ће се одржавати;

• утврдити које ће основне услуге наставити на њиховој постојећој локацији, а које треба преусмјерити на алтернативне објекте;

• промовисати његу у кући за пацијенте са COVID-19 са благим или умјереним симптомима и који могу безбједно да се изолују код куће;

  • примјенити издавање лијекова за 3 или 6 мјесеци за здраве, стабилне пацијенте;

• користити телемедицинске алате (видео, телефонске позиве и СМС) за скрининг, праћење и попуњавање рецепата;

• Прерасподијелити и дијелити задатке по потреби: прераспоредити особље из мање заузетих служби да помогну у основним услугама.

Примјена вакцине против COVID-19

  • Тренутно нема индикација да ће било који од VOCs значајно утицати на ефикасност вакцине против COVID-19.

• Примјена вакцине треба да се настави без обзира на ниво преноса COVID-19 и циркулирајућих варијанти.