Vijesti

 

SVE VIJESTI


SEKTORI

KATEGORIJE

Održana online stručna konferencija TIMSS 2019 – Nova prilika za bolje obrazovanje u Bosni i Hercegovini

17.12.2020

Pošalji dokument na e-mail

E-mail pošiljaoca (*):
E-mail primaoca (*):
Komentar:

U organizaciji Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje 15. 12. 2020. godine održana je online stručna konferencija TIMSS 2019 – Nova prilika za bolje obrazovanje u Bosni i Hercegovini, na kojoj su predstavljeni rezultati/postignuća učenika četvrtih razreda osnovne škole iz matematike i prirodnih nauka. Konferenciji su u najvećem broju, pored predstavnika Ministarstva civilnih poslova BiH i nadležnih obrazovnih vlasti u BiH, prisustvovali nastavnici i direktori osnovnih škola u Bosni i Hercegovini.

 

TIMSS 2019 je sedmo međunarodno istraživanje učeničkih postignuća u nizu koje organizuje IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). TIMSS je prvi put realizovan 1995. godine i od tada svake četvrte godine pruža podatke o postignućima učenika četvrtog i osmog razreda osnovne škole. Osmišljeno je tako da mjeri i objašnjava razlike između različitih sistema obrazovanja s ciljem da se unaprijedi nastava, učenička postignuća i poučavanje matematike i prirodnih nauka širom svijeta.

 

Na Konferenciji je istaknuto da je ovo drugi put da učenici iz Bosne i Hercegovine učestvuju u istraživanju TIMSS (u zagradi ubaciti kada smo prvi put sudjelovali) i ukupno treći put da učestvujemo u nekom od međunarodnih istraživanja u obrazovanju. Istraživanje je u Bosni i Hercegovini provedeno na uzorku od  5628 učenika četvrtih razreda osnovnih škola u 178 osnovnih škola i 336 odjeljenja. Slično prethodnim istraživanjima i ovaj put rezultati pokazuju kako su postignuća učenika iz Bosne i Hercegovine ispod prosjeka. Učenici četvrtih razreda u BiH su na testu iz matematike ostvarili 452 boda, a na testu iz prirodnih nauka 459 bodova. Postignuće ostvareno na oba testa pozicionira BiH ispod prosjeka TIMSS skale koji iznosi 500 bodova i razlika u odnosu na prosjek jeste statistički značajna.

 

Imajući u vidu navedene rezultate, te činjenicu da ni nakon više od 20 godina kontinuiranog rada na promjenama u obrazovanju, učinci dosadašnjih napora za unapređenje kvalitete su i dalje  nevidljivi,  sudionici Konferencije s pravom su se zapitali –šta i kako dalje?

 

U nastavku su izdvojeni neki od ključnih zaključaka i preporuka online Konferecije a koji bi, u narednom periodu trebali biti predstavljeni I donosiocima odluka:

-Niska postignuća učenika četvrtog razreda. Postignuće, koje su učenici četvrtog razreda iz BiH ostvarili na međunarodnom istraživanju TIMSS 2019, a u kojem je BiH po prvi put učestvovala na ovom nivou obrazovanja, nije zadovoljavajuće. Prosječni rezultati iz obje oblasti su u nivou niske referentne vrijednosti. Među zemljama regiona BiH je među posljednjima, nešto bolja su prosječna postignuća iz prirodnih nauka nego iz matematike. Prosječni rezultati u BiH su značajno niži od prosječnih rezultat azijskih i evropskih država koje ostvaraju najbolje rezultate.

- Doprinos pohađanja predškolskog odgoja i obrazovanja. Svaka godina predškolskog odgoja i obrazovanja doprinosi postignućima na kraju četvrtog razreda. Preporuka je povećati obuhvat predškolskog odgoja i obrazovanja na ranim uzrastima, s posebnim fokusom na uzrast od tri godine života. Uzimajući u obzir da je kvalitativno gledano vrtićki program drugačiji od jasličkog, možemo zaključiti da je dužina boravka u vrtiću značajan faktor za postignuća iz matematike i prirodnih nauka.

- Kvalitet nastave i nastavnog osoblja. Premda godine radnog iskustva nastavnika četvrtog razreda osnovne škole nisu značajan faktor učeničkih postignuća, primjetno je da učenici nastavnika s najmanje staža, 5 i manje godina, imaju najlošija postignuća.  Nastavnici trebaju mnogo više podrške nego što je imaju. Važno je da mnogo osnaženiji izlaze sa nastavničkih fakulteta, da programi ovih fakulteta budu osavremenjeni, da prate promjene pedagoškog i metodičkog aspekta rada nastavnika itd.

- Doprinos pozitivnog uvjerenja. Pozitivno uvjerenje o matematici i prirodnim naukama doprinosi postignućima učenika četvrtog razreda u BiH. Potrebno je ova uvjerenja i dalje graditi u sljedećim generacijama učenika, tako da se ne izgube ili umanje u višim nivoima obrazovanja.

- Promjene u nastavnom planu i programu ka kurikulumu zasnovanom na ishodima učenja. Neophodne su promjene u nastavnim planovima i programima iz matematike i predmeta prirodnih nauka, a tu promjenu treba zasnivati na Zajedničkoj jezgri nastavnih planova i programa definisanoj na ishodima učenja, koju je izradila Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje, s posebnim fokusom na matematičko i prirodno područje. Potrebno je postepeno uvesti primjere zadataka koji se koriste u TIMSS istraživanju, a paralelno je potrebno obučavati nastavnike kako pripremati takve zadatke itd.