SVE VIJESTI
SEKTORI
KATEGORIJE
05.11.2020
Regionalna kancelarija Svjetske zdravstvene organizacije (SZO) za Evropu organizovala je sub-regionalni vebinar na temu efikasnog provođenja mjera sveobuhvatne zabrane reklamiranja, promocije i sponzorisanja duvana (Tobacco Advertising, Promotion and Sponsorship – TAPS).
Predstavnici SZO predstavili su učesnicima vebinara nove izazove s kojima se zemlje suočavaju kod implementacije člana 13. Okvirne konvencije i podstakli diskusiju i načinima za prevazilaženje ovih izazova. Svoja iskustva u vezi s implementacijom navedenog člana Okvirne konvencije sa podijelili su predstavnici Irske, Islanda, Ruske Federacije i Slovenije.
Član 13. Okvirne konvencije o kontroli duvana SZO definiše obavezu svake strane da, u skladu sa sopstvenim ustavom i ustavnim načelima, preduzima sveobuhvatnu zabranu svakog reklamiranja, promocije i sponzorisanja duvana. Zavisno od pravnog ambijenta i tehničkih mogućnosti kojima strana raspolaže, to uključuje sveobuhvatnu zabranu prekograničnog reklamiranja, promocije i sponzorisanja koje se vrši sa njene teritorije.
Potpisnica koja nije u mogućnosti da preduzme sveobuhvatnu zabranu zbog svog ustava ili ustavnih principa, primjenjuje ograničenja na sveukupno reklamiranje, promociju i sponzorstvo duvana odnosno provodi minimum sljedećih mjera:
Iako je članom 13. Okvirne konvencije definisana obaveza svake zemlje članica da, u roku od pet godina nakon stupanja na snagu ove konvencije za tu potpisnicu, preduzme odgovarajuće zakonodavne, izvršne, upravne i/ili druge mjere u vezi sveobuhvatne zabrane, 43 zemlje članice iz Regije Evropa SZO još uvijek nisu implementirale navedene mjere ni nakon isteka navedenog roka.
Zabrana reklamiranja, promocija i sponzorisanje duvana u Bosni i Hercegovini regulisana je Zakonom o ograničenoj upotrebu duvanskih prerađevina u Federaciji BiH i Zakonom o zabrani reklamiranja duvanskih proizvoda u Republici Srpskoj. Navedeni zakoni predviđaju ograničenu zabranu reklamiranja, promocije i sponzorisanja duvana i duvanskih proizvoda.
Duvanska industrija godišnje troši milijarde dolara na reklamiranje i promociju u cilju povećanja prihvatljivosti i atraktivnosti duvanskih proizvoda. Dokazi ukazuju da je jedna trećina eksperimentisanja mladih sa duvanom rezultat izloženosti reklamiranju, promociji i sponzorisanju duvana. Sveobuhvatna zabrana reklamiranja, promocije i sponzorisanja duvana jedan je od najefikasnijih načina za smanjenje upotrebe duvana. U prilog tome govori podatak da je u zemljama koje su uvele jake mjere zabrane reklamiranja, promocije i sponzorisanja duvana potrošnja duvana smanjena u prosjeku za 7%. osim toga, mjere zabrane reklamiranja, promocije i sponzorisanja duvana troškovno su najprihvatljiviji način smanjenja potražnje.
U posljednje vrijeme u svijetu su zabilježeni brojni pokušaji duvanske industrije da iskoristi krizu u vezi s pandemijom COVID-19 i putem donacija u novcu, opremi i sl. pokuša da izgradi novi pozitivan imidž među opštom populacijom, nadzornim organima i medijima. Takođe, posebnu zabrinutost predstavlja provođenje postojećih mjera zabrane reklamiranja, promocije i sponzorisanja, a naročito onih koje regulišu zabranu reklamiranja putem socijalnih medija i zabavnih programa.