Grb BiH

БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА

O програму

22.09.2023

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

CEEPUS

ЦЕНТРАЛНОЕВРОПСКИ ПРОГРАМ РАЗМЈЕНЕ ЗА УНИВЕРЗИТЕТСКЕ СТУДИЈЕ

 

Програм CEEPUS III првенствено има за циљ развој мобилности, те повезивање научно истраживачких области и развој академске сарадње кроз креирање универзитетских мрежа које ће, између осталог, радити на заједничким програмима и стицању права на заједничке дипломе.

CEEPUS је усмјерен ка изградњи области европског високог образовања и употреби регионалне академске мобилности као стратешког програма за имплементацију Болоњских циљева.

БиХ је од 2007. године укључена у Централноевропскипрограм размјене за универзитетске студије - CEEPUS III у оквиру којег је до данас осигурано више од 100.000 мјесечних стипендија у 15 европских земаља чланица Програма.

Први Споразум CEEPUS И потписан је 1993. године, а актуелни Споразум CEEPUS III потписан је 2010. године, и биће на снази до маја 2025. године.

CEEPUS ИВ споразум потписан је 20. септембра 2023. године, а ступа на снагу у мају 2025. године.

Министарство цивилних послова БиХ, као потписник CEEPUS споразума, одговорно је за реализацију Програма и координацију програмских активности у БиХ, док су ентитетска министарства образовања одговорна за реализацију финансијских обавеза, тј. исплату стипендија гостујућим студентима и професорима.

 

СИСТЕМ ФУНКЦИОНИСАЊА РАЗМЈЕНЕ

CEEPUS МРЕЖЕ

CEEPUS размјена одвија се у унутар мрежа осим тзв. Фреемовер размјене. Високошколске установе који желе учествовати у CEEPUS програму морају то учинити унутар мрежа. Сваке године у октобру отвара се нови круг за подношење апликација мрежа за наредну академску годину, а заинтересоване високошколске установе то могу учинити најкасније до 15. јануара сваке године.

Унутар мреже, универзитет/факултет може имати координирајућу улогу или улогу партнера. У току процедуре за подношење апликација мрежа, сви партнери морају именовати контакт особу, локалног координатора који ће се, као и сам координатор мреже, регистровати на www.CEEPUS.инфо и отворити ‘Нетwорк’ профил, те учествовати у попуњавању апликације, док само координатор мреже има право електронски поднијети апликацију у име мреже.

Сваке године високошколске установе могу: креирати нове мреже, продужити активност постојеће мреже или обновити активност мреже.

Мрежу морају сачињавати најмање три високошколске установе, од којих двије морају бити из различитих земаља чланица CEEPUS-а.

Да би стекли право учешћа у мрежи, високошколске установе су дужне осигурати два документа: Писмо одобрења (Леттер оф Ендорсемент – потписује и овјерава ректор или проректор универзитета) и Писмо намјере (Леттер оф Интент – потписује и овјерава декан или продекан факултета).

Урнеци поменутих докумената могу се преузети на интернет страници www.CEEPUS.инфо.

Употреба компатибилног система ECTS је формални услов за учешће у CEEPUS мрежама. Универзитети могу обезбиједити информације о наставним плановима и програмима и употреби компатибилног система ECTS слањем података координатору или уношењем предметног линка интернет странице факултета. Информације о ECTS-у морају бити доступне на енглеском језику или евентуално њемачком или француском језику.

 

МЈЕСЕЧНЕ СТИПЕНДИЈЕ – МРЕЖНЕ И ФРЕЕМОВЕР МОБИЛНОСТИ

Мјесечне стипендије се првенствено додјељују студентима и професорима чије су размјене планиране и одобрене унутар мрежа, а додјељују се на основу поднесених ‘Мобилитy’ апликација појединаца.

Стипендије се могу додијелити и студентима и професорима чији факултет не учествују у размјени унутар неке од мрежа, али су уписани или раде на одговарајућем универзитету (универзитет који се налази на листи CEEPUS универзитета, а у БиХ су то сви јавни универзитети).

У том случају студент или професор се пријављује за Фреемовер мобилност (слободњаци).

Услов за аплицирање за Фреемовер мобилност је посједовање једног или два документа, које је потребно приложити у он-лине апликацију:

Letter of Acceptance i Letter of Acceptance Teacher (Писмо о прихватању) – издаје и овјерава високошколска установа домаћин.

Letter of Recommendation (писмо препоруке)– потребно је приложити два писма која потписују професори и овјерава матични факултет, у њему су укратко објашњени разлози препоруке за студирање у иностранству како би се обезбиједило признавање; Ово писмо је потребно само студентима.

Урнеци потребних докумената се могу преузети на CEEPUS интернет страници, након регистрације.

Категорије мобилности:

Студент - за ову се врсту мобилности пријављују студенти који желе остварити семестралну мобилност те је трајање ове врсте мобилности најмање три мјесеца.

Short-term student - за ову се врсту мобилности пријављују студенти који желе остварити краћу мобилност у сврху истраживања и сл. Минимално трајање ове врсте мобилности је један мјесец.

Teacher:  за ову се врсту мобилности пријављује наставно особље у сврху одржавања наставе/менторског рада у установи домаћину те развијања међууниверзитетске сарадње. Услов за одобравање ове врсте мобилности је одржавање шест сати наставног/менторског рада седмично. Минимално трајање ове врсте мобилности је пет дана, односно три дана у случају кратке групне мобилности.

Short-term excursion: за ову се врсту мобилности пријављују учесници кратке групне мобилности (љетне школе и сл.). Наставно особље које судјелује у љетној школи пријављује се у оквиру категорије Теацхер.

 

 

РЕГИСТРАЦИЈА НА CEEPUS ИНТЕРНЕТ СТРАНИЦИ

Процес аплицирања мрежа и појединаца одвија се путем јединственог ‘он-лине’ система, након регистрације на интернет страници www.CEEPUS.info  и активирања одговарајућег профила уз могућност избора више улога за рад.

Улоге под којима се појединац може регистровати су:

Mobility (Мобилност) –  улога за све појединце (студенте и професоре) који желе креирати апликацију за личну размјену/мобилност.

Могуће је креирати више апликација за различите дестинације, али се периоди одобрених тј. прихваћених апликација не смију подударати.

Појединци који имају улогу ‘Мобилитy’ могу аплицирати за зимски и/или љетни семестар унутар мреже или у оквиру Фреемовер категорије.

Network (Мрежа) – улога намијењена појединцима који учествују у координацији активности мреже као координатори мреже или као локални координатори испред партнерске институције. За ову улогу се региструју предавачи који као координатори мреже или локални координатори желе управљати размјеном испред свог факултета/одсјека. За ову улогу потребно је одобрење NCO-а.

ИРО (International Relations Officer) – улога за појединце који у оквиру рада у ректоратима требају увид у све активности CEEPUS размјене на свом универзитету. За ову улогу такође је потребно добити одобрење NCO-а.

Рокови за аплицирање:

·         15.  јануар          – Рок за аплицирање мрежа;

·         15.  јуни               – Рок за пријем апликација појединаца за зимски семестар унутар мрежа;

·         31.  октобар        – Рок за пријем апликација појединаца за љетни семестар унутар мрежа;

·         30.  новембар    – Рок за пријем апликација појединаца – Фреемовер категорија.

 

ФИНАНСИРАЊЕ

Унутар CEEPUS програма и међу државама чланицама CEEPUS-а не постоји трансфер финансијских средстава. Интерна валута Програма је ‘мјесечна стипендија’, а свака држава домаћин обезбјеђује средства за исплату стипендија долазећим професорима и студентима.

Свака држава чланица дужна је обезбиједити најмање 100 мјесечних стипендија за једну академску годину. Износи мјесечних стипендија које државе обезбјеђују су различити, али износ стипендије мора бити довољан за плаћање основних трошкова живота у држави домаћину (становање, исхрана, градски превоз и евентуално здравствено осигурање).                                            

Више информација о износима стипендија по земљама доступно је на www.CEEPUS.инфо.

Учесници у CEEPUS размјени ослобођени су плаћања школарина.

 

ОРГАНИЗАЦИОНА СТРУКТУРА

Структуру CEEPUS-а чини Заједничко Савјет министара (JCM), Централни CEEPUS уред (CCO), државни CEEPUS уреди (NCO), државне комисије (NC) и Међународна комисија (IC).

Заједничко Савјет министара (JCM) је највише управно тијело CEEPUS-а, а чине га министри образовања и науке земаља чланица овог Програма. ЈCM доноси све стратешке одлуке и одговоран је подузимање потребних корака за имплементацију и промоцију CEEPUS-а.

Централни CEEPUS уред (CCO) са сједиштем у Бечу, врши координацију, евалуацију, развој и промоцију Програма. CCO служи искључиво као координирајуће и евалуацијско тијело.

Државни CEEPUS уред (NCO) задужен је за реализацију Програма на државном нивоу, а надлежности NCO-а су: промоција Програма у сарадњи са осталим CEEPUS уредима и партнерским институцијама, пријем и селекција апликација мрежа и апликација појединаца, обезбјеђивање мјеста студија или рада за долазеће студенте и професоре, додјела стипендијских мјесеци мрежама и апликантима, припрема извјештаја и евалуација реализације Програма на државном нивоу.

Државне комисије (NC) за оцјену мрежа, коју чине независни експерти именовани од стране партнерских универзитета и државни координатори, одговорне су за оцјену апликација мрежа које се пријављују за учешће у CEEPUS размјени у наредној академској години.

Државне комисије су одговорне и за оцјену и избор најуспјешније мреже из претходне академске године, односно добитнице награде ‘Minister Prize.

Мреже које су успјешно оцијењене на државним нивоима прелазе у завршни круг оцјењивања на међународном нивоу, који спроводи Међународна комисија.

Међународну комисију (IC) чине државни уреди свих земаља чланица, а Комисијом предсједава CCO, уз напомену да је улога CCO-а неутрална, а транспарентно гласање и оцјењивање од стране државних комисија и Међународне комисије гарантује кориштење јединственог ‘он-лине’ система оцјењивања.

Међународна комисија се састаје једном годишње и том се приликом успјешно оцијењеним мрежама додјељују мјесечне квоте за размјену.